Svininfluensa.

All hysteri om svininfluensa, herregud.

Ja, man kan dö av den. Man kan dö av vanlig influensa också.
Visst, om jag blir riktigt sjuk av svininfluensan kommer jag ångra att jag inte tog sprutan. Vet fortfarande inte om jag ska ta den eller inte. Eftersom mina förkylningar sätter sig på luftrören så lutar det mer åt att ta vaccinet. Blir så trött på folk som verkligen inte kan se andras åsikter. Ta vaccinet om ni vill det, låt de andra vara. Ni kommer inte få det hur mycket det än smittar.

Egoina fick ta en massa skit på sin blogg för att hon skrev att hon inte skulle ta sprutan, och sen skrev hon "våga bli sjuk", och detta blev folk riktigt upprörda för. Varför? 


Vilka symtom får man av den nya influensan?

De symtom man får av den nya influensan, som även kallas svininfluensa och har fått beteckningen A (H1N1), påminner mycket om dem man får av vanlig influensa. Det är vanligt med feber, hosta, halsont, ont i kroppen, huvudvärk och trötthet. Den nya influensan kan också ge diarré och kräkningar. Läs mer i 1177.se om den nya influensan. Länk finns i kapitlet Fördjupning och länkar.

 

Hur vet man att man har fått den nya influensan?

Det går inte att säkert veta vilken sorts influensa man har utan att man lämnar prov, men så länge man inte är allvarligt sjuk brukar det inte behövas. De flesta som insjuknat har inte blivit allvarligare sjuka än vid en vanlig influensa, tvärtom verkar symtomen ofta vara lindrigare.

 

Kan man få den nya influensan flera gånger?

Nej, om man en gång haft den nya influensan får man motståndskraft mot den, blir immun, och kan inte få den en gång till.

Men man kan inte veta om man har haft den nya influensan eller någon annan luftvägsinfektion med feber och hosta. Det finns flera olika slags virus som ger liknande symtom.

 

Blir man mycket sjuk av den nya influensan?

De flesta som har blivit sjuka har haft en lindrig sjukdom. Mindre än 10 procent av de sjuka har behövt sjukhusvård, så är det också vid vanlig influensa. De som blivit allvarligt sjuka har för det mesta haft någon underliggande långvarig sjukdom, men vissa har varit tidigare friska yngre personer. Det har också inträffat dödsfall, men inte fler än vid vanliga influensaepidemier.

 

Nya influensan är en pandemi. Vad betyder det?

Pandemi betyder att det är en epidemi som har spridit sig till stora delar av världen, och att man kan förvänta sig att den sprids till många människor. Sjukdomen ger däremot inte allvarligare symtom än vanlig influensa.

 

Källa: http://1177.se/Artikel.asp?CategoryID=38543


Hur vågar folk göra mig orolig?
Men ja, kanske ska ta den. Jag vet inte än.
Men ändå.
Kan inte låta bli att tycka det är lite löjligt.
















Kommentarer
Postat av: Egoinas mamma

Du har så rätt. Både Egoina och jag revurderar självklart vår åsikt om det kommer fram information som övertygar oss (eller den ena eller andra av oss, vi hänger inte ihop så där.. :D). alla måste få göra som de vill och säga vad de tycker. Om stor-bloggare inte får säga sin åsikt är jag väldigt glad jag inte är en sån. :D

2009-11-09 @ 21:29:45
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Miss Dramaqueen

Helt sjukt hur folk reagerade på Egoina, jag skrev på skämt att hon var Gud, och sen tycker folk helt seriöst att hon är det...det är sjukt..



Jag håller med både dig och EM, man ska få göra som man vill..

2009-11-10 @ 10:43:28
URL: http://itisart.blogg.se/lisa
Postat av: Rebecca

Det är ju något som medierna förstorat rejält. utan att egentligen veta om det är allvarligt eller inte. så det sista man ska lyssna på är nog medierna... de är aldrig pålitliga..



dock blir man självklart rädd när man hör att unga människor, som tidigare var fullt friska, dött av svininfluensan. inte betyder det att jag kommer dö, men samtidigt man vet ju inte?



andra snackar om att man vet så lite om själva vaccinet, inte ens läkarna vet. vad är det egentligen som sprutas in i våra kroppar? kanske dör alla om 10 år, som tagit vaccinet, haha..



fast å andra sidan. dör alla av vaccinet så vill inte jag vara den som är kvar.



slutsats. jag tar vaccinet! ;)

2009-11-10 @ 12:42:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0